Wat is de beste route naar Italië? Tol, tanken, etappehotels & info

Volledige reisgids kopen voor € 10

Wat is de beste route naar Italië? Tol, tanken, etappehotels & info

20 februari 2020 in Italië2 reacties

Italië is een populaire vakantiebestemming en veel toeristen kiezen ervoor om de Laars met de auto te verkennen. Maar wat is nu de beste route om Italië te bereiken?

Welke route je het beste neemt, hangt natuurlijk af van je startpunt en je bestemming. Vanuit België rijden de meeste toeristen via Frankrijk of Zwitserland, terwijl Nederlanders door Duitsland en Zwitserland of Oostenrijk rijden.

We hebben de beste routes naar Italië hieronder voor je op een rijtje gezet.

Inhoud artikel

Op reis naar Italië? Download dan ook zeker onze rondreizen en uitgestippelde wandelingen, zo mis je niets van het prachtige land. Bekijk ons volledige aanbod routes in Italië.

  1. Vanuit België via Frankrijk naar Italië

Via Frankrijk naar Italië rijden is vooral aan te raden wanneer je in het westen of zuidwesten van Italië wil verblijven, bijvoorbeeld in Turijn, Genua, Pisa of Florence.

De populairste route vanuit België naar Italië gaat via Frankrijk. Je rijdt dan, ongeacht van waar je de grens tussen België en Frankrijk oversteekt, eerst naar Reims en daarna richting Dijon. Je hebt twee mogelijkheden om Dijon te bereiken.

  • Dat kan via de A26 langs Troyes en vervolgens de A5 en de A31 naar Dijon
  • Je kan ook binnendoor rijden via de N44, N4 en N67.

Vanaf Dijon heb je opnieuw twee opties.

  • Je kan vervolgens over de A39 naar Bourg-en-Bresse rijden vanwaar je de A40 naar Chamonix neemt. Daar steek je via de Mont Blanc-tunnel de grens met Italië over.
  • Je kan vanuit Dijon ook de Route du Soleil nemen en de A6 naar Lyon volgen. Daar rijd je over de A43 naar Chambéry en Modane. Je steekt de grens met Italië dan over bij de Fréjus-tunnel. (dit zou op drukke dagen de snelste route moeten zijn)

Kaartje met route van België via Frankrijk naar Italië

  1. Vanuit België via Luxemburg, Frankrijk & Zwitserland naar Italië

Rijd via Zwitserland naar Italië wanneer je op vakantie gaat naar het westen van Italië, zoals Toscane en Firenze, of naar het midden van Italië, zoals het Lago Maggiore, het Comomeer en Milaan. Ook wanneer je aan de zuidkant van het Gardameer zal verblijven, is de route langs Zwitserland aan te raden.

Vanuit België kan je ook via Luxemburg, Frankrijk en Zwitserland naar Italië rijden. Deze route is iets korter en als er geen file staat bij de Gotthardtunnel (geen tol te betalen, filegevoelig) ben je er ook sneller.

  • Je rijdt dan eerst naar de stad Luxemburg waar je de grens oversteekt met Frankrijk om naar Metz te rijden. Afhankelijk van je vertrekpunt kan het ook sneller zijn om meteen naar Metz te rijden zonder Luxemburg te doorkruisen.
  • Vanaf Metz rijd je dan over de A4 naar Strasbourg waar je de A35 naar Mulhouse neemt.
  • Je steekt de grens met Zwitserland over bij Basel.
  • Vanaf Basel rijd je vervolgens over de A2 naar Lucerne waar je doorrijdt naar Göschenen.
  • Daar kan je kiezen of je door de Gotthardtunnel of via de Gotthardpas naar Airolo wil rijden.
  • Daarna rijd je over de A2 naar Lugano.

Kaartje met route van België via Luxemburg, Frankrijk & Zwitserland naar Italië

  1. Vanuit België via Luxemburg, Duitsland & Zwitserland naar Italië

Rijd via Zwitserland naar Italië wanneer je op vakantie gaat naar het westen van Italië, zoals Toscane en Firenze, of naar het midden van Italië, zoals het Lago Maggiore, het Comomeer en Milaan. Ook wanneer je aan de zuidkant van het Gardameer zal verblijven, is de route langs Zwitserland aan te raden.

Een laatste route vanuit België gaat via Luxemburg door Duitsland en Zwitserland. Deze route is iets langer dan de andere twee routes, maar in Duitsland kan je in het algemeen wel sneller rijden op de autosnelwegen. Op zich zou dit ook de goedkoopste route naar Italië moeten zijn.

  • Je rijdt eerst naar de stad Luxemburg waar je de A8 neemt richting Saarbrücken.
  • Daar rijd je verder naar Karlsruhe.
  • Je vervolgt je weg via de A5 langs Baden-Baden, Offenburg en Freiburg-im-Breisgau richting Basel om de grens met Zwitserland over te steken.
  • Je rijdt daarna verder naar Göschenen waar je ofwel door de Gotthardtunnel ofwel via de Gotthardpas kan rijden.
  • Daarna steek je bij Lugano de grens met Italië over.

Kaartje met route van België via Luxemburg, Duitsland & Zwitserland naar Italië

  1. Vanuit Nederland via Duitsland en Oostenrijk naar Italië

Wanneer je naar het oosten van Italië op vakantie gaat, bijvoorbeeld in de buurt van Venetië of Bologna, rijd je het beste via Oostenrijk. Ook wanneer je aan de noordkant van het Gardameer verblijft, is dit vaak de snelste route.

Vanuit Nederland kan je verschillende routes nemen naar Italië die via Oostenrijk passeren. Je steekt de grens met Duitsland het beste over bij Arnhem of Venlo, afhankelijk van waar je woont. Hieronder lijsten we de drie beste routes op:

4.1. Rechtsrheinisch-route

Bij Arnhem sla je af op de A3 richting Keulen, Frankfurt en Würzburg. In Würzburg heb je twee opties:

  • Je kan vervolgens via de A7 en de A8 naar München rijden waar je via de A93 of via de A95 de grens met Oostenrijk kan oversteken richting Innsbruck. Vanaf Innsbruck ga je verder richting Bozen via de Brennerpas.
  • Vanuit Würzburg kan je er echter ook voor kiezen om de A7 te blijven volgen naar Ulm en Kempten om daar vervolgens de grens met Oostenrijk over te steken. Je rijdt daarna via de Fernpass naar Italië.

Kaartje met route van Nederland via Duitsland en Oostenrijk naar Italië (Rechtsrheinisch-route)

4.2. Sauerland-route

Met de Sauerlandroute vermijd je de drukte rond Essen, Düsseldorf, Keulen en Bonn. Deze route via Dortmund is mooier dan de route via Keulen, maar het wegdek ligt er wel iets slechter bij.

  • Je rijdt eerst over de A3 en A2 naar Dortmund
  • Daarna neem je de A45 naar Frankfurt.
  • Vanaf Frankfurt rijd je weer door naar Würzburg waar je de Rechtsrheinisch-route verder volgt. Je kan er dus kiezen om via Innsbruck en de Brennerpas te rijden of via Ulm en de Fernpass naar Italië te gaan.

Kaartje met route van Nederland via Duitsland en Oostenrijk naar Italië (Sauerland-route)

4.3. Linksrheinisch-route

De derde optie is de beste wanneer je uit het zuidelijke deel van Nederland vertrekt of wanneer je de grotere steden Keulen en Frankfurt wil vermijden.

  • Bij deze route steek je bij Venlo de grens over
  • Je rijdt daarna via de A61 richting Koblenz
  • Daar neem je de A6 naar Karlsruhe

In Karlsruhe heb je twee keuzes:

  • Ofwel rijd je over de A8 via Stuttgart naar Ulm. Daar ga je via Kempten om vervolgens de grens met Italië over te steken bij de Fernpass.
  • Je kan er ook voor kiezen om op de A8 door te rijden naar München. Je rijdt dan verder naar Innsbruck en de Brennerpas.

Kaartje met route van Nederland via Duitsland en Oostenrijk naar Italië (Linksrheinisch-route)

  1. Vanuit Nederland via Duitsland en Zwitserland naar Italië

Rijd via Zwitserland naar Italië wanneer je op vakantie gaat naar het westen van Italië, zoals Toscane en Firenze, of naar het midden van Italië, zoals het Lago Maggiore, het Comomeer en Milaan. Ook wanneer je aan de zuidkant van het Gardameer zal verblijven, is de route langs Zwitserland aan te raden.

Vanuit Nederland is er eigenlijk maar één route die je langs Zwitserland brengt. Je neemt dan grotendeels de Linksrheinisch-route door Duitsland.

  • Eerst steek je de grens over bij Venlo om daarna over de A61 richting Koblenz te rijden.
  • Je neemt dan de A6 naar Karlsruhe
  • Daarna ga je verder in zuidelijke richting over de A5 naar Freiburg im Breisgau en Basel.
  • Vanaf Basel neem je dezelfde route die je vanuit België zou nemen om via Zwitserland naar Italië te gaan. Bij Göschenen kies je voor de Gotthardtunnel of de Gotthardpas
  • Je steekt bij Lugano de grens met Italië over.

Kaartje met route van Nederland via Duitsland en Zwitserland naar Italië

  1. Vanuit Nederland via Frankrijk naar Italië

Via Frankrijk naar Italië rijden is vooral aan te raden wanneer je in het westen of zuidwesten van Italië wil verblijven, bijvoorbeeld in Turijn, Genua, Pisa of Florence.

Je kan vanuit Nederland ook via Frankrijk naar Italië rijden. De afstand is vergelijkbaar met de routes via Zwitserland en Oostenrijk, maar als je dicht bij de Belgische grens woont, kan deze route sneller zijn. Er zijn verschillende mogelijkheden:

  • Rijd eerst naar Brussel en daarna naar Reims en Dijon
  • Rijd via Luik en Luxemburg naar Metz en rijd vanaf daar via Nancy naar Dijon.

In Dijon heb je opnieuw twee mogelijkheden:

  • Vervolg je weg over de A39 naar Bourg-en-Bresse en de A40 naar Chamonix waar je door de Mont Blanc-tunnel de grens met Italië oversteekt.
  • Je kan ook via Lyon over de A43 naar Modane rijden om daarna door de Fréjus-tunnel te gaan.

Kaartje met route van Nederland via Frankrijk naar Italië

  1. Tips: rijden via Frankrijk

Wegenvignet en tol

Het voordeel van Frankrijk is dat je geen vignet hoeft aan te vragen om er te kunnen rijden, maar je zal er wel verschillende keren tol moeten betalen. Die bedragen kunnen soms hoog oplopen. Als je de tijd hebt om via regionale wegen te rijden, kan je die tolwegen wel vermijden.

Tanken

Brandstofprijzen in Frankrijk schommelen rond de Belgische en Nederlandse prijzen.

Tunnels

Om vanuit Frankrijk naar Italië te rijden, kan je via twee tunnels de grens met Italië oversteken: via de Mont Blanc-tunnel bij Chamonix richting Aosta of via de Fréjustunnel bij Modane richting Turijn.

  • De Mont Blanc-tunnel is een smalle tunnel waar vrachtwagens in konvooien door de tunnel rijden. Het gewone verkeer valt dan telkens enkele minuten stil. Het voordeel is wel dat je hier door een prachtig stuk van de Franse Alpen rijdt.
  • De Fréjus-tunnel ligt nog iets zuidelijker. Je bereikt de tunnel via de populaire Route du Soleil. Het is daarom goed mogelijk dat je hier in het hoogseizoen in de file moet staan. Hier hoef je wel niet op de vrachtwagens te wachten.
Beide tunnels zijn toltunnels. Je betaalt 43,50 euro voor een enkele rit door de tunnel en 54,30 euro voor een retourticket, maar je moet dan wel binnen de zeven dagen terugkeren.

Als je de tunnels wil vermijden, kan je de grens ook nog zuidelijker oversteken oversteken bij Nice. Je moet dan wel even aanschuiven bij de douane.

  1. Tips: rijden via Duitsland

Wegenvignet

In Duitsland heb je geen vignet nodig voor op de weg, maar om in de meeste grote steden te mogen rijden, heb je wel een milieusticker nodig. Hou daar rekening mee wanneer je van plan bent om in een Duitse stad te stoppen of er te overnachten.

Tanken in Duitsland

In Duitsland zijn veel tankstations te vinden langs de snelwegen en grote wegen. Langs de Autobahn zijn de meeste tankstations dag en nacht open, maar kleinere tankstations in dorpen zijn meestal open van 08:00 tot 20:00. Houd er rekening mee dat brandstofprijzen erg kunnen schommelen.

Tankstations die iets verder van de Autobahn liggen, zijn vaak goedkoper dan de stations die aan de snelwegen liggen. Tanken in Duitsland is over het algemeen goedkoper dan in Nederland of België, maar duurder dan tanken in Oostenrijk.

Knelpunten

Op de routes naar Italië kunnen in Duitsland op drukke dagen lange files ontstaan. Vooral zaterdagen in het hoogseizoen zijn druk. De belangrijkste knelpunten liggen vooral op de A3, A9 en A8 tussen Frankfurt, Nuremberg, München en Stuttgart.

  • De ring van München is het belangrijkste knelpunt.
  • Ook het stuk tussen Kempten en Füssen om de grens met Oostenrijk over te steken kan druk worden.
  • Richting Zwitserland ontstaan af en toe files op de A5 tussen Karlsruhe en Basel.
  1. Tips: rijden via Oostenrijk

Wegenvignet

Om door Oostenrijk te rijden heb je een Autobahnvignet nodig. Je moet het vignet duidelijk zichtbaar achter de voorruit te plakken. Je hebt de sticker nodig om gebruik te mogen maken van de snelwegen en sommige autowegen. Er zijn 3 soorten vignetten beschikbaar voor Oostenrijk.

  • Het eerste is een vignet voor 10 dagen. Duurt je vakantie in Italië minder dan 10 dagen, dan heb je genoeg aan 1 vignet voor zowel de heen- als terugreis.
  • Er bestaat ook een vignet voor 2 maanden. We raden je aan om dit vignet enkel te kopen wanneer je langer dan 20 dagen in Italië wil verblijven. Als dat niet zo is, koop je beter 2 losse 10-dagenvignetten.
  • Als derde is er ook nog een vignet voor een periode van 1 jaar beschikbaar als je van plan bent om meerdere malen door Oostenrijk te rijden.

De vignetten voor Oostenrijk kan je verkrijgen bij de grensovergang met Oostenrijk, bij tankstations in het land en bij sommige tankstations langs de Duitse Autobahn richting Oostenrijk. Actuele prijzen van de vignetten kan je hier vinden.

Knelpunten

  • De knelpunten in Oostenrijk liggen rond Innsbruck op de A12 en A13 net voor de Brennerpas
  • Ook voor de Fernpas en richting Innsbruck kan het druk worden.
  • Er zijn ook vaak files op de A10 bij Salzburg en Villach richting Udine in Italië.

De grens oversteken met Italië

De Brennerpas en de Fernpas zijn de belangrijkste routes in Oostenrijk. Beide routes zijn druk, maar je passeert wel prachtige landschappen. Voor de Brennerpas betaal je wel 9 euro tol.

  1. Tips: rijden via Zwitserland

Wegenvignet

Om door Zwitserland te rijden heb je ook een tolvignet nodig. Het vignet is geldig voor een jaar en je kan er dus meerdere keren door Zwitserland meer rijden. Je kan het vignet ter plekke in een tankstation kopen voor 38,50 euro.

Tanken in Zwitserland

Zwitserland is een duur land, zowel voor eten en drinken als voor benzine.

Knelpunten

Het grootste knelpunt in Zwitserland bevindt zich op de A2 van Basel naar Como en dan voornamelijk bij de Gotthardtunnel. De wachttijd kan al snel oplopen tot één of twee uur. We raden je daarom aan om vroeg in de ochtend of laat in de avond door de tunnel te rijden. Het voordeel van de Gotthardtunnel is wel dat ze tolvrij is.

De Gotthardpas

Een alternatief voor de tunnel is de Gotthardpas. Deze pas is van mei tot oktober open, maar afhankelijk van de weersomstandigheden kan de pas ook pas later geopend worden. Als er geen file staat bij de tunnel doe je er een uur langer over, maar als er file staat bij de Gotthardtunnel ben je sneller via de Gotthardpas. Bovendien heb je ook een indrukwekkend uitzicht op bergtoppen en watervallen.

Alternatieven voor de Gotthardtunnel

  • Een andere alternatieve route is via de San Bernardinopas. Die pas ligt iets oostelijker van de Gotthardtunnel. Je neemt dan in Basel de A3 en daarna de A13 naar Lugano. Je bent wel iets langer onderweg en ook deze route wordt niet gespaard van files.
  • Wanneer je je vakantie aan het (noordelijke gedeelte van het) Comomeer doorbrengt, kan je ook via de Splügenpas rijden. Deze pas ligt een stukje hoger op de A13, boven de San Bernardino-pas.
  • Een minder bekende route gaat via de Simplonpas ten westen van de Gotthardtunnel. Voor deze pas rijd je via Bern over de A12 naar Vevey en vervolgens over de A9 naar Martigney en Brig. Na de pas rij je de grens met Italië over richting Lago Maggiore.
  1. Mis niets: download onze gratis reisgids Toscane

Wil je niets missen tijdens je vakantie in Toscane? Goed nieuws, want wij deden alvast al het opzoekingswerk voor jou. Koop onze reisgids Toscane met meer dan 95 bezienswaardigheden, 9 stadswandelingen + volledig uitgewerkte autoroute. Eerst uitproberen? Download alvast je gratis preview reisgids Toscane en ga op pad!

Toscane

Gratis reisgids Toscane downloaden


Geschreven door

Wouter Coppens

- 18 oktober 2019 - Johan Coomans

ik ben blij dat deze website bestaat !

- 31 juli 2019 - Ineke van Pelt

Wij zijn erg blij met deze gids. Zijn bezig met een vakantiereis uit te werken in Toscane en hebben met deze gids al een hoop voorpret.

Wil je elke week leuke reistips en voordelen ontvangen?