Hoe voorkom je een voedselvergiftiging op reis? Onze 7 x tips

Hoe voorkom je een voedselvergiftiging op reis? Onze 7 x tips

2 december 2020 in Reisinfo0 reacties

We gaan allemaal graag wel eens de eetcultuur gaan proeven in een ander land. Maar het gevaar om een voedselvergiftiging op te lopen is veel groter dan je denkt.

Daarom bundelden wij voor jou al onze tips samen om zo veilig lekker te kunnen eten tijdens je reis.

Inhoud artikel

  1. Streetfood lekker maar ...

Het is veilig om te zeggen dat je in Europa veel minder snel een voedselvergiftiging zal opdoen dan in andere continenten. Dat gezegd zijnde zijn er altijd algemene dingen waar je moet op letten als je ergens gaat eten.

Eet waar het druk is

Zo is het bijvoorbeeld aangeraden om op te letten bij streetfood. Hoewel streetfood lekker is, is het ook een grotere broeihaard voor bacteriën. Daarom is het zeker aan te raden om te kijken of er wel effectief ook andere mensen eten kopen in het kraampje dat je op het oog hebt. Staat er geen rij, dan kan je het voedselkraampje misschien beter overslaan.

Als je toch echt streetfood wilt proberen kun je altijd tips vragen aan het hotel waar je verblijft of gewoon lekker de culinaire kant van de stad verkennen aan de hand van een foodie tour. Hierdoor kom je meer te weten over de stad en weet je meteen ook welke spots veilig zijn voor eten en welke niet.

Zorg dat het hygiënisch is

  • Verder is het ook altijd verstandig om eens te kijken of het voedsel wel hygiënisch is. Zitten er vliegen op of komt er een vreemd geurtje van het kraampje, dan ga je beter naar het volgende kraampje.
  • Andere signalen van een niet zo propere eetfaciliteit zijn overvolle vuilnisbakken, extreem vuile uniformen bij zowel de koks als de obers.
  • Het feit dat er een of ander dier in het etablissement rondloopt/vliegt/ligt.

Let op met met allergieën

  • Vermijd ook om nieuwe soorten voedsel te proberen als er mogelijke allergieën aan gekoppeld zijn. Zo is het af te raden om noten of schaaldieren te eten indien je dit nog nooit eerder hebt gegeten.
  • Het is ook aangeraden om regelmatig je handen te wassen. Voor je eet, als je van het toilet komt, bij het minste dat je eten of drinken aanraakt.
  1. Zelf koken op reis

Zorg voor propere borden en bestek

Natuurlijk als je zelf kookt is het al wat gemakkelijker om op te letten dat alles proper verloopt. Echter zijn er toch nog wat gevaren als je op reis bent (buiten Europa) en met lokale producten werkt. Zorg er eerst en vooral voor dat alles dat je gaat gebruiken van kookmateriaal, bestek en borden proper is. Om veilig te zijn was je best alles eerst nog eens af voor je begint met koken.

Kook of bak het heeeeeet

Zorg ervoor dat je alles kookt en bakt tot het gaar is. Als je kraantjeswater gebruikt voor het bereiden van je eten, zorg er dan voor dat het kookt of al eens gekookt is geweest, zo voorkom je dat er bacteriën in het water zitten. Controleer ook zeker dat de koelkast, potjes en plastiek zakjes waar je het eten in bewaart allemaal proper zijn.

Onze tip: Vertrek je op reis, vergeet dan zeker niet een reisapotheek mee te nemen. Download ons gratis e-book met een handige inpaklijst + reisapotheek.

Let op met rauw voedsel

  • Als je inkopen doet is het aangeraden zorg ervoor dat producten die in de koelkast moeten er ook zo snel in staan.
  • Wil je groenten en fruit kopen dan wordt sterk aangeraden om geen rauwe groente te eten tenzij je het goed wast (met flessenwater!).
  • Probeer toch zoveel mogelijk rauwe groente te vermijden. Voor fruit is het best dat je fruitsoorten koopt met een schil zoals sinaasappelen en meloenen.
  • Als je groenten en vlees snijdt, gebruik dan verschillende messen. Zorg ook dat rauw vlees of rauwe groente niet in contact komen met gebakken vlees en gebakken groenten.
  • Was ook zeker je handen als je rauw vlees hebt aangeraakt.
  • Als je een picknick doet, zorg er dan voor dat je het eten te allen tijde afdekt tegen insecten en niet langer dan 2 uur buiten laat staan.
  • Voedselrestjes bewaar je het best niet langer dan 2 dagen in de koelkast.
  1. Weet wat je drinkt of eet

Opletten met kraantjeswater en ijsblokjes

Het eerste wat je best controleert als je op reis gaat is of het kraantjeswater drinkbaar is waar je verblijft. Zo niet, dan is het best dat je ten allen tijde voorzien bent van een flesje water. Zorg er ook voor dat je je tanden poetst met flesjeswater indien nodig.

Let op: het kan gebeuren dat men op straat flesjes water verkoopt, controleer de houdbaarheidsdatum en of de dop wel effectief nog vastzit.
  • Vraag op restaurant of op een terrasje om je drankje niet te voorzien van ijsblokjes, deze zijn mogelijks gemaakt met kraantjeswater.
  • Neem ook zeker een rietje mee, zo hoef je het glas of blikje frisdrank niet rechtstreeks aan te raken met je mond. Heb je geen rietje, spoel dan zeker je blikje frisdrank af met wat flesjeswater.
  • Verder worden glazen flesjes frisdrank soms hervuld, dit komt goedkoper uit. Hierdoor ontstaat er natuurlijk de kans dat er zich bacteriën bevinden in het flesje. Let hier heel goed mee op dus, zorg ervoor dat je ziet dat ze de fles openen aan tafel.

Kies voor goed doorbakken vlees

Ongaar vlees of vis vermijd je best. Desnoods vraag je de kok om je biefstuk goed te doorbakken. Als het mogelijk is, kijk dan ook zeker naar de kok wanneer hij/zij het eten bereidt.

Voor extra zekerheid kun je altijd een colaatje drinken, cola doodt namelijk bacteriën en helpt om je maag te kalmeren.

Als je zwanger bent is het sterk aangeraden om nog meer op te letten met wat je eet

  • Vermijd pikant eten, eet geen rauwe zeevruchten, rood vlees of verpakte kaas bereid met rauwe melk.
  • Probeer ook geen nieuwe dingen te eten.
  • Het best van al ga je naar een proper restaurant waar je zeker bent van wat je voorgeschoteld wordt.
  • Daarnaast is het ook altijd handig om dingen zoals bestek en rietjes mee te nemen indien de plaats waar je gaat eten dat niet heeft. Ook desinfecterende handgel of zeep kunnen van pas komen als het restaurant dat niet zou hebben. Zo kun je je handen toch reinigen na een toiletbezoek of voor je begint te eten.
  • Ten laatste, probeer ook zeker producten te vermijden die gemaakt zijn uit melk als ze gewoon verkocht worden op straat.
  1. Hoe weet ik of ik een voedselvergiftiging heb?

De symptomen van een voedselvergiftiging zijn niet altijd direct zichtbaar. Zo kan het tot 8u na de besmetting duren tot je iets voelt.

De meest voorkomende symptomen zijn:

  • Diarree
  • Misselijkheid
  • Braken en buikkrampen
  • In ergere gevallen kun je ook koorts ontwikkelen of een maag- of darmontsteking opdoen

Indien je symptomen langer aanhouden dan 3 dagen, je meer dan 38,5° koorts hebt bovenop je diarree +als je verschijnselen hebt van uitdroging, hoofdpijn hebt of bloed of slijm hebt bij de ontlasting bezoek dan zeker een dokter!

  1. Ik ben ziek, wat nu?

Hoewel er geen specifieke geneesmiddelen zijn voor een voedselvergiftiging is het wel mogelijk om de symptomen te bestrijden om zo je vakantie niet volledig in het water te laten vallen.

Symptomen en hun bestrijding

  • Als je diarree hebt is het zeker geen slecht idee om veel water te drinken. Zo voorkom je dat je gaat uitdrogen.
  • Ook zijn er tal van ‘grootmoeder’s tips’ om de diarree te doen stoppen. Zo eet je best dingen zoals bruine rijst, bananen voor je suikerniveau, toast en bouillon en ook thee tegen de uitdroging.
  • Heb je een dag later nog steeds last van diarree, dan is het misschien tijd om een medicijn te nemen zoals Imodium instant. Lees onze blog met nog meer tips, wat te doen bij diarree op reis?

Drink zoveel mogelijk water

Tegen de misselijkheid werkt een pilletje natuurlijk het snelst. Maar als je doorlopend naar het toilet loopt om te kotsen is de kans groot dat een pilletje ook niet binnen blijft. Probeer in dit geval zoveel mogelijk water te drinken. Vaak gaat de misselijkheid ook over eens “alles er uit is”.

Eens je merkt dat je al een halfuur niet meer hebt moeten kotsen is het een idee om iets lichts te eten zoals toast of bouillon. Vermijd zware voedingsmiddelen zoals vlees en pasta. Eens je water kunt binnenhouden voor langer dan een halfuur kun je ook opteren voor een pilletje tegen de misselijkheid.
  • Bij buikkrampen kan je altijd Motilium nemen indien je niet misselijk bent.
  • Indien je liever op een natuurlijke manier je buikkrampen wilt verminderen kan je eventueel een warme handdoek of warmwaterkruik op je buik leggen, dit kalmeert je darmen een beetje.
  • Een andere manier om jezelf af te leiden van de pijn is door in een circulaire beweging over je buik te wrijven, doordat je geconcentreerd blijft op je beweging vallen de krampen minder op.

Medicijnen of homeopathie

  • Natuurlijk kunnen medicijnen altijd helpen tegen eender welk kwaaltje, maar let op dat je er niet te veel neemt. Je maag en lichaam zijn namelijk heel fragiel omdat ze hard aan het vechten zijn om de bacteriën te verwijderen uit je systeem.
  • Daarom is het beter om eerst wat homeopathische methodes uit te proberen voor je een heel aantal pillen en siroopjes gaat gebruiken. Het belangrijkste van al is dat je luistert naar je lichaam zodat je je terug snel beter kan voelen en genieten van je vakantie.
  • De symptomen van een vergiftiging kunnen van 1 dag tot 10 dagen duren. Probeer in die tijd zo goed mogelijk voor jezelf te zorgen.
Een bekend dieet voor mensen die aan het herstellen zijn van een voedselvergiftiging is het BRAT-dieet. Dit staat voor Banaan, Rijst, Appelmoes en Toast. Dit zorgt ervoor dat je alle nodige voedingstoffen hebt voor een snel herstel zonder je maag te overbelasten..
  1. Landen waar je veilig bent of moet opletten

Wil je liever geen risico’s nemen, dan opteer je best voor een land waar de hygiënische normen net ietsje hoger liggen en waar je zeker bent dat het kraantjeswater drinkbaar is. Zoals eerder vermeld zijn de meeste landen in de Europese Unie dus zeker geen probleem. Ook de Verenigde Staten, grote steden in Australië en Canada zouden geen probleem moeten vormen.

Opgelet voor de Delhi Belly

Indië, hoewel bekend voor zijn kleurrijke cultuur en lekker eten kan toch ook een gevaar vormen voor de toerist. Heel wat mensen hebben schijnbaar last van diarree na het eten India, zo veel dat het zelfs een bijnaam heeft gekregen: De Delhi Belly. Of dit veroorzaakt wordt door slechte hygiëne of een pikante maaltijd valt natuurlijk wel te debatteren. Echter is er ook het gevaar dat je er hepatitis A en buiktyfus oploopt. Dit zou dan wel weer liggen aan slechte hygiëne.

Waar moet je nog op letten?

  • Marokko is heel populair onder de toeristen, maar ook hier kun je diarree, buiktyfus en hepatitis A oplopen.
  • Ook in Thailand is er gevaar voor de zogenaamde ‘reizigersdiarree’.
  • In Indonesië wordt het zeker aangeraden om geen kraantjeswater te drinken en je eventueel te vaccineren voor Hepatitis A. Hier wordt het water namelijk enorm vervuild door ontlasting.
  1. Nog een laatste tip

Wil je zeker zijn dat je op een veilige plaats belandt voor je vertrekt of dat je goed bent voorbereid? Dan doe je best eerst wat opzoekwerk over je reisbestemming. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
  • Zorg dat je voorzien bent van de nodige medicijnen en eventuele vitaminen.
  • Inentingen tegen bacteriën die zich verspreiden via voeding.
  • Let eventueel ook op bepaalde verschijnselen of symptomen wanneer je terug bent van je reis.
  • In geval van twijfel neem zeker contact op met je huisarts.
  1. De ideale producten om diarree of turista te voorkomen?

Diarree op reis, je kan het perfect voorkomen. Toch last van turista, ... gebruik ORS zakjes zo ben je er weldra weer bovenop.

  1. Gratis ebook met een handige inpaklijst en reisapotheek

Met bovenstaande info zou je prima voorbereid moeten zijn om op reis of vakantie te vertrekken. Speel sowieso altijd op safe, vergeet niets in je bagage, wij maakten een complete inpaklijkst en reisapotheek!
>> Download ons gratis ebook met een handige inpaklijst + reisapotheek.

Inspiratie nodig voor je volgende vakantie? Download alvast één van onze uitgewerkte route voor je rondreis, zo vertrek je zorgeloos en relax op reis.

Inpaklijst + reisapotheek

Download de handige reisapotheek

Wil je elke week leuke reistips en voordelen ontvangen?