Hoe je vliegangst overwinnen? Lees mijn 13 x tips die me hielpen

Hoe je vliegangst overwinnen? Lees mijn 13 x tips die me hielpen

26 juni 2019 in Reisinfo0 reacties

Zo’n 3 op 10 mensen hebben last van vliegangst. Dat is op zich niet vreemd omdat het voor mensen tegennatuurlijk is om te vliegen. Toch is het hebben van vliegangst vervelend, want veel mensen durven hierdoor niet op vliegvakantie te gaan.

Gelukkig is vliegangst perfect te behandelen en kan je straks zonder angst naar verre oorden vliegen. Hieronder vind je mijn 13 tips om je vliegangst te overwinnen.

Inhoud artikel

  1. Informeer jezelf over vliegen en vliegangst

Waarschijnlijk heb je de meeste feitjes over vliegen wel al gehoord, maar het inlezen over het vliegtuig en de vlucht helpt echt. Door zo veel mogelijk feiten op te zoeken over hoe een vliegtuig in elkaar zit en alle veiligheidsmaatregelen die getroffen worden voor een vliegtuig de lucht in mag, kan je jezelf makkelijker overtuigen.

Een vliegtuig is nu eenmaal het veiligste vervoermiddel, en er bestaat meer kans dat je thuis komt te overlijden dan bij een vliegtuigongeluk. Vaak is de onwetendheid over de werking van een vliegtuig dus net een reden voor vliegangst.

Daarnaast is het ook aan te raden om je in te lezen over vliegangst zelf. Er zijn verschillende boeken te verkrijgen die je vertellen wat vliegangst nou eigenlijk precies inhoudt, waarom je last van vliegangst zou kunnen hebben, waarom je geen angst voor vliegen hoeft te hebben en wat je kan doen om je vliegangst te overwinnen.

Het boek “Over vliegangst en hoe je ervan afkomt” van Lucas van Gerwen (koop dit handige boek hier) is dan ook een goede aanrader.

Nog meer boeken die je helpen vliegangst te overwinnen

  1. Wat is de oorzaak van je vliegangst?

Vliegangst houdt simpelweg in dat je een intense angst hebt om te vliegen. Dit is echter een zeer breed begrip.

  • Zo hoeft het niet per se het vliegen zelf te zijn waar je angstig voor bent, maar kan de vliegangst ook om het landen en/of opstijgen gaan.
  • Daarnaast kan je vooral bang zijn voor de turbulentie, wanneer je bijvoorbeeld een eerdere slechte vliegervaring hebt gehad, of voor de mogelijkheid van een vliegtuigongeluk.
  • Ook kan je bang zijn omdat je zelf geen controle hebt in het vliegtuig.
  • Vliegangst kan ook een onderdeel van een andere angst zijn, zoals een angst voor kleine ruimtes of voor hoogtes.
  • Door proberen vast te stellen waar je angstig voor bent kan je gerichter zoeken naar oplossingen.
  1. Volg een cursus om je vliegangst te overwinnen

Er worden vanuit verschillende bedrijven cursussen gegeven om je vliegangst te overwinnen. Hierbij ga je samen met luchtvaartprofessionals en gedragstherapeuten kijken naar je angst. Je zal proberen je angst te begrijpen en je zal kijken naar hoe vliegtuigen werken en in de lucht kunnen blijven. Ook leer je technieken die je kunnen helpen om de angst te beheersen, zodat je vervolgens zorgeloos en zonder stress kan vliegen.

Samen met een psychotherapeut en piloot je vliegangst aanpakken

Brussel Airlines biedt bijvoorbeeld een 2-daagse cursus aan, waarbij je op de eerste dag samen met een psychotherapeut naar je eigen angsten kijkt en samen met een piloot een bezoekje brengt aan een vliegtuig om meer over het voertuig te leren. Op de tweede dag maak je een korte vlucht onder leiding van de psychotherapeut.

Ook Stichting Valk en Onbezorgd Vliegen bieden dergelijke cursussen aan.

  1. Relativeer je vlucht

Jaarlijks vliegen er miljoenen mensen de wereld rond, waarvan velen zelfs meerdere keren per jaar in een vliegtuig zitten. Denk maar eens aan iedereen die voor hun werk vliegt, zoals de piloten en stewardessen, maar ook zakenmensen en vele reisbloggers. Sommige mensen maken tot zo’n honderd vluchten per jaar en hebben elk van deze vluchten overleefd.

  1. Kies voor de directe vliegroute

Ga je voor het eerst vliegen? Dan is het aan te raden om eerst een korte vlucht te nemen. Vlieg bijvoorbeeld eens naar Ierland of Noorwegen, waarbij je misschien maar anderhalf uur onderweg bent. Wil je naar een zonnige bestemming, dan kan je natuurlijk ook naar Spanje, Sicilië of Malta, want ook hier ben je al binnen drie uur op je bestemming.

Heb je al vaker gevlogen of heb je een verdere bestemming op het oog? Ga ervoor, maar probeer je reis zo direct mogelijk te maken. Wanneer je de keuze hebt voor een overstap of voor een directe vlucht is de directere vlucht aan te raden.

Zo moet je niet twee keer door je vliegangst voor je bij je uiteindelijke bestemming bent. Misschien dat het wat duurder is dan twee losse vluchten met overstap, maar voor je eigen gevoel is dat het vaak wel waard.

  1. Kom in alle rust naar het vliegveld

Begin goed, en zorg dat je in alle rust op het vliegveld kan rondlopen. Wees ruim op tijd voor je vlucht zodat je niet gehaast door de check-in en de douane moet. Als je je al gestrest voelt voordat je het vliegtuig ingaat, zal dit je vliegangst voornamelijk versterken.

Als je echter de tijd hebt om rond te lopen op de luchthaven en daar nog iets wat te kopen, rond te snuisteren in de vele winkeltjes of iets kan drinken (pas wel op met alcohol voor een vlucht, dit kan angstgevoelens versterken) kan je jezelf van tevoren al wat rust geven.

Zorg dat je goed voorbereid aankomt en hou je tickets en paspoort in de buurt. Kijk even naar buiten om alle vliegtuigen te zien vertrekken en aan te komen en wen vast aan het idee dat ook jij straks de lucht in gaat en op een ander vliegveld weer aankomt.

  1. Let op wat je eet en drinkt

Misschien wil je voor je vlucht een alcoholisch drankje nuttigen om je zo meer moed in te drinken. Doe dit echter vooral niet, want de alcohol kan er juist voor zorgen dat je sneller gestrest en zenuwachtig raakt.

Ook koffie en chocolade zijn af te raden zowel voor de vlucht als aan boord, om diezelfde redenen dat de stoffen in deze producten voor een verhoogde hartslag kunnen zorgen. Daarnaast zorgen alcoholische dranken en dranken met cafeïne ervoor dat je sneller uitdroogt, wat een tijd in de droge lucht aan boord van het vliegtuig niet beter maakt.

  1. Zorg voor afleiding

Wanneer je je blijft focussen op alles wat mis zou kunnen gaan tijdens de vlucht, geef je jezelf geen kans om tot rust te komen. Juist daarom is het aan te raden om voor afleiding te zorgen, zeker op punten tijdens de vlucht waar jij het normaal Spaans benauwd van krijgt. Wanneer je samen met iemand reist kan je gemakkelijk met je medereiziger praten over andere dingen, bijvoorbeeld over de plannen op je eindbestemming.

8.1. Denk al aan je eindbestemming

Bedenk al eens wat je straks als eerste gaat doen als je op je bestemming aankomt. Misschien duik je gelijk de prachtige blauwe zee in, wil je gelijk even van de warme zon genieten op een strandbed, of heb je juist heel veel zin in die lekkere cocktails aan de bar.

8.2. Lees een boek of een reisgids

Als je in je eentje reist of even een moment voor jezelf nodig hebt kan je ook goed jezelf afleiden door een boek te lezen, een film te kijken, een spelletje te spelen op je telefoon of een puzzel te maken in een puzzelboek. Wat doe je in je dagelijkse leven waardoor je de tijd helemaal vergeet en de tijd voorbij vliegt? Als het vliegtuigvriendelijk is, is dit een perfecte afleiding! Download een van onze gratis reisgidsen, ideale vliegtuigliteratuur.

8.3. Ga series kijken

Die ene serie die je al maanden zou willen bingewatchen, maar het komt er niet van? Neem die zeker mee in het vliegtuig. Misschien is het geen slecht idee om een leuke komische serie te bekijken. Op het moment dat je gefocust bent op iets anders dan het vliegen zelf gaat de tijd erg snel voorbij en ben je voor je het weet al op je bestemming.

  1. Heb vertrouwen in de crew

Als je eenmaal in het vliegtuig zit moet je de controle van het vliegen uit handen geven. Probeer hier vrede mee te hebben. De mensen die de controle wel behouden zijn grondig getraind om jou veilig van A naar B te vliegen. Wanneer je aan de grond staat en nog niet kan vertrekken betekent dit niet dat er iets mis is met het vliegtuig maar dat het vliegtuig nog grondig gecontroleerd wordt. Zo is de crew er 100% zeker van dat het vliegtuig in orde is.

  1. Praat met een steward

Wees niet bang om een steward of stewardess aan te spreken over je vliegangst. Het is voor hen goed om te weten dat je last hebt van angsten zodat ze je wat extra aandacht kunnen geven en je gerust kunnen stellen. Daarnaast voelt het voor jezelf ook rustiger wanneer je weet dat je iemand aan kan spreken over je angst, en blijf je zo niet opgesloten in je angstgevoel.

  1. Wees niet bang voor turbulentie

In veel gevallen kan de tijdens een vlucht voor de angst voor het vliegen zorgen, en dit is eigenlijk nergens voor nodig. Turbulentie kan zeker vervelend zijn, maar in feite is het hetzelfde als rijden over een hobbelweg of het meebewegen op de golven op het water.

Turbulentie is alleen maar de beweging die het vliegtuig maakt wanneer het verschil in temperatuur voor bepaalde luchtgolven zorgt, en dus niets meer dan een hobbel in de luchtweg. Turbulentie ervaar je bijna bij elke vlucht, maar bij stoelen achterin het vliegtuig merk je het vaak heftiger dan voorin. Wanneer je dus last hebt van de turbulentie is het aan te raden om een stoel voorin te boeken.

Boeken die je helpen vliegangst te overwinnen

  1. Let goed op je ademhaling

Wanneer je angstig bent, versnelt je ademhaling. Nu je dit weet, kan je ook je angst door heel gefocust op je adem te letten. Probeer zoveel mogelijk in te ademen met je buik. Wanneer je hoger ademhaalt (in je borst) zijn je ademhalingen korter. Daardoor gaat je hart sneller kloppen en je adrenaline en stressniveau stijgen. Door zo ‘hoog’ te ademen in plaats van aan buikademhaling te doen, lok je eigenlijk zelf een hyperventilatie uit.

Voel je toch dat je hoger en sneller begint te ademen? Adem dan rustig in door je neus, en adem vervolgens uit door de mond (adem langer uit dan dat je via de neus inademt). Vind je het erg moeilijk om via je buik te ademhalen? Leg dan een hand op je buik, of een voorwerp. Zo voel je veel beter dat je met je buik aan het ademen bent.

  1. Probeer vaker te vliegen

Het klinkt misschien tegennatuurlijk om datgene waar je bang voor bent, juist veel te doen. Maar net door er een gewoonte van te maken, kan je van je vliegangst af komen. Wanneer je vaker een vliegtuig instapt, krijg je ook een beter beeld van het vliegen zelf. Zo krijg je een idee wanneer er turbulentie zou kunnen ontstaan, wat verschillende lampjes en geluiden aangeven.

  1. Neem een reispilletje

Lukt het toch niet om je vliegangst onder controle te krijgen? Je kan een reispilletje nemen waardoor je kalmer en slaperig wordt. Overleg natuurlijk altijd eerst eventjes met je huisarts!

  1. Gratis ebook met een handige inpaklijst en reisapotheek

Met bovenstaande info zou je prima voorbereid moeten zijn om op reis of vakantie te vertrekken. Speel sowieso altijd op safe, vergeet niets in je bagage, wij maakten een complete inpaklijkst en reisapotheek!
>> Download ons gratis ebook met een handige inpaklijst en reisapotheek.

Inspiratie nodig voor je volgende vakantie? Download alvast één van onze uitgewerkte route voor je rondreis, zo vertrek je zorgeloos en relax op reis.

Inpaklijst + reisapotheek

Vertrek zorgeloos op reis: handige checklist

Wil je elke week leuke reistips en voordelen ontvangen?