FB

Beter slapen in een vliegtuig: 17 simpele tips zodat het wél lukt

Beter slapen in een vliegtuig: 17 simpele tips zodat het wél lukt

9 mei 2018 in Reisinfo0 reacties

Slapen in het vliegtuig is niet voor iedereen even gemakkelijk. Het wordt je dan ook vaak lastig gemaakt met al het geluid om je heen en eventuele turbulentie. Toch doet een slaapje soms wonderen, zeker wanneer je lang in het vliegtuig zit of naar een andere tijdszone reist. Met deze 17 tips komt slapen in een vliegtuig helemaal goed.

Inhoud artikel

  1. Kies de juiste plek in het vliegtuig

De juiste plek in het vliegtuig kan helpen om goed te kunnen slapen. Een stoel waarbij je met je benen opgepropt zit en je je amper kan bewegen, zit na een tijdje slecht en dat resulteert in weinig slaap. De overgang naar eerste klas vliegen, waarbij je ruimte zat hebt en gewoon plat kan liggen om te slapen, is dan weer iets te kostelijk. Voor een stoel met extra beenruimte betaal je ook wel wat extra, maar heel wat reizigers hebben dit relatief kleine bedrag maar al te graag over voor comfortabele rust.

Daarnaast wil je misschien liever achterin zitten dan voorin. De meeste mensen met kinderen zitten voorin, waardoor jij achterin meer rust zal ervaren dan wanneer je achter een moeder met jong kind zit. Ook is een plek bij het raam net iets rustiger, doordat er minder passage is, en je hebt ook nog eens meer mogelijkheden om je hoofd neer te leggen.


  1. Draag comfortabele kleding op het vliegtuig

Een strakke broek, een nauw t-shirt: dit soort kleding helpt niet bepaald bij het slapen. Sommige kledij irriteert wanneer je in een bepaalde posities gaat zitten. Kies daarom liever voor loszittende kleding waarin je comfortabel kan bewegen. Niet alleen zit je comfortabeler, maar je zal ook sneller in slaap kunnen vallen.

Zorg ook dat je iets warms bij je hebt. Het kan behoorlijk afkoelen in het vliegtuig als deze eenmaal in de lucht is, en er is slechts weinig zo frustrerend als kou lijden op een lange vlucht. Een grote sjaal die ook als deken kan fungeren werkt natuurlijk ook prima. En vergeet niet om je schoenen uit te doen en je dikke sokken aan te trekken. Koude voeten en slaap gaan nu eenmaal niet hand in hand!


  1. Stop je handbagage in het vak zo heb je meer slaapruimte

Je hebt slechts een beperkte ruimte, dus probeer die dan ook vrij te houden. Wanneer je handbagage meeneemt, stop die dan in het vak boven je hoofd en niet onder de stoel voor je. Ja, het is fijn om meteen bij je spullen te kunnen zonder van je stoel af te komen en je tas uit het vak te halen, maar bij het slapen zullen tassen en rugzakken enkel in de weg zitten. Haal de spullen die je denkt nodig te hebben uit je tas, doe deze in het vakje achterop de stoel, en geef je benen de nodige ruimte.


  1. Ga comfortabel zitten om te slapen

De manier waarop je in je stoel zit is niet alleen belangrijk voor je slaap, maar ook voor je lichaam. Rechtop in je stoel zal je niet zo makkelijk in slaap kunnen vallen en het leidt daarbij nog eens tot nekpijn. Met je hoofd tegen de rugleuning van de stoel voor je voelt al snel oncomfortabel aan en een beetje beweging van de medepassagier in die stoel zorgt er al voor dat je wakker wordt. We raden aan om je stoel zo ver mogelijk achterover te laten leunen. Wanneer je niet met eerste klas vliegt zal je niet helemaal kunnen liggen, maar het komt toch aardig in de beurt.

Ook is het belangrijk om je benen enigszins gestrekt te houden en ze niet over elkaar heen te kruisen. Het kruisen veroorzaakt een slechtere doorbloeding. Dit zorgt dikwijls voor die vervelende tintelingen, maar kan ook leiden tot een bloedophoping.

Met wat geluk zit er niemand naast je en kan je natuurlijk gewoon beide stoelen gebruiken. Of is er soms een rij in het vliegtuig die helemaal niet bezet is?


  1. Gebruik een kussen om te slapen

Een kussen kan wonderen verrichten, zeker als je niet aan het raam zit. Kussens en dekens worden op lange vluchten vaak door de vliegmaatschappij geleverd, maar neem liever je eigen kussen (en eventueel ook deken) mee. Je eigen kussen ligt altijd beter, en de bekende geuren die aan het kussen zitten helpen je vaak om tot rust te komen.

  1. Zorg dat de veiligheidsriem zichtbaar is

Wanneer je tijdens een vlucht je riemen vast moet hebben en er wordt gecontroleerd, zal een stewardess je toch wakker maken als ze niet kunnen zien of je riem vast zit of niet. Zorg dus dat wanneer je wilt slapen je riem niet alleen vast maar ook goed zichtbaar is, door deze bijvoorbeeld over je deken heen vast te maken. Zo kunnen de stewardessen gelijk zien dat je riem vast zit en kan jij lekker doorslapen.


  1. Drink voldoende water op het vliegtuig

Ook als je wel vaker een kopje koffie drinkt voor je naar bed gaat of liever een glaasje wijn neemt, doe je dit beter niet in een vliegtuig. Toch niet wanneer je wil slapen. Cafeïne en alcohol zorgen ervoor dat je uitdroogt, en aangezien we in een vliegtuig al gauw een uitgedroogd gevoel krijgen, wil je dit nu juist zo veel mogelijk vermijden. In plaats daarvan wordt het aangeraden om bijvoorbeeld kruidenthee te drinken. Een prima keuze om tot rust te komen.

  1. Eet niet te veel

Slapen op een overvolle maag voelt nooit goed. Probeer daarom niet meteen na het eten te gaan slapen, en let op wat je eet. Een grote, vettige maaltijd kan zorgen voor een langdurend opgeblazen gevoel en dwingt je hart om meer bloed door je lichaam te pompen om je maag en darmen bij te staan. Dit alles zorgt er voor dat je niet goed zal kunnen slapen of helemaal niet in slaap kan vallen. Hou het dus bij kleine en lichte maaltijden. Zorg wel dat je in ieder geval iets eet, want de slaap vatten met honger lukt evenmin.

  1. Gebruik geen felle schermen

Het is natuurlijk heel verleidelijk om voor het slapen een film te bekijken of een spelletje te spelen op je telefoon. Laat echter genoeg tijd tussen het uitzetten van je scherm en je poging om te gaan slapen. Het fel blauwe licht maakt het lastiger om tot rust te komen. Dim het licht zoveel mogelijk en laat eerst je ogen wennen vooraleer je probeert te slapen. Een blauwlichtfilter (app) maakt het mogelijk om je bioritme ietwat bij te sturen.

  1. Volg je normale routine

Je volgt thuis altijd een bepaald routine voor je gaat slapen, waarom zou je dat in het vliegtuig niet doen? Door je routine te volgen weten je hersenen dat je van plan bent te gaan slapen, want dat is nou eenmaal wat er volgt op tandenpoetsen en het aantrekken van andere kleren.

  1. Zorg dat je buurman niet met je blijft praten

Slapen terwijl je buurman of -vrouw tegen je blijft praten is onbegonnen werk. Maak daarom duidelijk dat jij graag wilt slapen. Maak een einde aan de conversatie door te zeggen dat je gaat slapen, doe je oordoppen in of koptelefoon op en zonder je af. Wil je van tevoren al niet in gesprek raken? Dan kan je eventueel ook een boek openslaan om duidelijk te maken dat je geen zin hebt om te praten.

  1. Gebruik oordopjes of geluid cancelende koptelefoons

Niets is vervelender dan geluid om je heen als je wilt slapen. Zonder je af door oordopjes in te doen of een koptelefoon te dragen die het omgevingsgeluid cancelt. Wanneer je oordopjes gebruikt doe je er verstandig aan om een reeds gekend merk te gebruiken, waarvan je weet dat je alsnog comfortabel ligt met de oordopjes in. Het zou namelijk heel vervelend zijn wanneer de geluidsoverlast is opgelost, maar je nu niet comfortabel genoeg ligt om in slaap te kunnen vallen.

  1. Draag een slaapmasker

Misschien ga je door andere tijdzones heen en is het nog licht wanneer jij wilt gaan slapen, maar ook als het al donker is kan een slaapmasker erg fijn zijn. Net als met oordopjes zorg je er met een slaapmasker voor dat je afgezonderd bent van de rest van de wereld. Zo wordt je niet steeds afgeleid als er iemand langsloopt. Zelfs met je ogen open zie je toch enkel maar de donkere achterkant van je slaapmasker.

  1. Luister naar rustgevende muziek

Je hebt misschien al een koptelefoon op, dus waarom zou je geen muziek beluisteren? Muziek heeft vaak een rustgevend effect en kan je helpen in slaap te vallen. Ook verlegt muziek je gedachten wanneer je kopzorgen hebt. Heb je geen rustige muziek? Er zijn speciale compilaties te vinden die slaapverwekkend zouden werken, dus ga voor je reis even het internet af en download eens zo'n 'sleepy' afspeellijst.

  1. Draag kompressie sokken op het vliegtuig

Wie vaak last heeft van een slechte doorbloeding, wordt aangeraden om elke paar uur enkele minuten door het vliegtuig te lopen. Wanneer je uren achter elkaar wilt gaan slapen dit natuurlijk niet. Gebruik in zo’n geval kompressie sokken. Deze sokken zorgen ervoor dat je doorbloeding goed door blijft gaan, waardoor je geen tintelende of pijnlijke benen krijgt die je wakker maken én bloedpropjes voorkomt.

  1. Probeer te mediteren

Het lukt niet om te slapen, zelfs met een slaapmasker, rustgevende muziek en een goede plek? Probeer dan even te mediteren. Misschien klinkt dit gek en doe je het anders nooit, maar mediteren kan je goed helpen om tot rust te komen. Je hoeft ook niks speciaals mee te nemen om te kunnen mediteren, en andere voorbereiding is ook niet nodig. Leun achterover, doe je ogen dicht en probeer je hoofd leeg te maken.

  1. Lukt het nog niet? Neem een slaappil

Heb je alle tips doorlopen, maar kan je de slaap nog steeds niet vatten op een vliegtuig? Bij een lange vlucht kan u in dit geval eventueel naar een slaappil grijpen. Zorg dat je comfortabel ligt zodat je niet helemaal verkrampt wakker wordt en maak geen gewoonte van het gebruik van slaappillen, zelfs wanneer u vaak vliegt. Overleg hoe dan ook eerst met uw huisarts wat voor u de beste oplossing is.

Lees ook


Geschreven door

Wouter Coppens

Wil je elke week leuke reistips en voordelen ontvangen?