FB

Waarom is fietsen gezond? 10 x redenen om vandaag nog te starten!

Waarom is fietsen gezond? 10 x redenen om vandaag nog te starten!

18 juni 2018 in Reisinfo2 reacties

Ben je niet het type dat graag dagelijks naar de fitness gaat? Je bent niet alleen! Drukke agenda's en andere prioriteiten duwen de mooie voornemens van geregeld sporten al snel in de vergeethoek. Eigenlijk jammer, want sport is in feite een kernelement van een goede gezondheid en een sterke weerstand.
Gelukkig zijn er andere manieren waarop je toch wat aan je fysieke conditie kan werken, zoals fietsen!



Inhoud artikel

  1. Fietsen kan altijd en overal

Fietsen is een uitstekende methode om gewicht te verliezen, je conditie en weerstand te verbeteren, diverse ziekten te voorkomen en ook nog eens beter te slapen. Met fietsen kun je gemiddeld tussen de 350 en 1100 calorieën per uur verbranden. Het werkelijke aantal is onder meer afhankelijk van je tempo, het terrein en je gewicht.

Het grote voordeel aan fietsen is dat je helemaal zelf je tempo kunt bepalen. Iemand die jaren niet meer heeft gesport, kan toch nog altijd een eindje fietsen, hetgeen absoluut bijdraagt aan de motivatie.

Je kunt fietsen inplannen op momenten dat je toch al ergens naartoe moet. Zo hoef je in principe geen tijd vrij te maken om toch te sporten. Je kunt van en naar je werk fietsen, naar je vrienden en familie, boodschappen doen op de fiets, uitgaan op de fiets, fietsen op vakantie… De lijst is eindeloos. Beetje bij beetje word je daardoor steeds fitter en gezonder. Want fietsen verbetert een hoop processen in je lichaam!


  1. 10 x goede redenen om te starten met fietsen

Fietsen is voor enorm veel redenen super gezond. En deze top 10 zal je vast en zeker overhalen om meer de fiets te gebruiken!

2.1. Fietsen verhoogt je vetverbranding

Wil je wat vet kwijt raken? Fietsen is een zeer goede manier om dit doel te bereiken. Een half uurtje per dag fietsten, zet de vetverbranding al aardig in gang. En niet alleen tijdens het fietsen: dankzij de constante toename van je actieve spierweefsels gaat de vetverbranding ook na het fietsen door.

Om optimaal vet te verbranden, wordt het aangeraden op een gemiddeld tempo te fietsen. Niet te hard, want dan verbrand je meer koolhydraten in plaats van vet. Maar ook niet te langzaam, want dan gebeurt er niet genoeg in je lichaam. Kies voor een tempo waar je je prettig en sportief bij voelt.

2.2. Fietsen leidt tot betere spieropbouw

Fietsen is erg goed voor je gehele lichaam, omdat je na regelmatig fietsen langzaamaan sterkere spieren krijgt. Dit verhoogt je uithoudingsvermogen, zodat je steeds langere stukken kunt fietsen zonder dat dit je moeite kost.

Het fijne aan fietsen is ook, dat de kans op blessures minimaal is. Je belast je spieren en gewrichten minder dan met bijvoorbeeld hardlopen, terwijl de positieve effecten zeker even goed zijn.

2.3. Fietsen vermindert stress

Fietsen is heerlijk als ontspanning, zeker als je buiten fietst, omdat je dan tegelijkertijd om je heen kunt kijken en kunt genieten van mooie vergezichten. Je kunt je zorgen van alledag even achter je laten en je hoofd leeg maken. Zeker na een drukke werkdag zullen de positieve effecten op je mentale gezondheid niet onopgemerkt blijven.

2.4. Fietsen verbetert je weerstand

Fietsen is bevorderlijk voor je immuunsysteem, zeker wanneer je regelmatig de fiets pakt. Indien je 5 of meer dagen per week 30 min tot 1 uur per dag fietst, wordt je lichaam sterker en is het beter in staat virussen en griep af te weren. Uit diverse onderzoeken blijkt bijvoorbeeld dat mensen die dagelijks naar het werk fietsen veel minder vaak ziek zijn.

2.5. Fietsen kan vele ziekten voorkomen

Wanneer je vaak beweegt, zal je bloed beter stromen. Zo worden diverse afvalstoffen optimaal afgevoerd uit je lichaam. Ook zal je lichaam sterker worden en beter weerbaar tegen allerhande ziekten en aandoeningen. Virussen, griep, hart- en vaatziekten en ook maag- en darmklachten kunnen door regelmatig te fietsen worden voorkomen. En voorkomen is altijd beter dan genezen!

2.6. Fietsen verlaagt een te hoge cholesterol

Last van een te hoge cholesterol? Dit houdt in dat je LDL cholesterol te hoog is en je HDL mogelijkerwijs juist te laag. Slik je hiervoor medicatie? Dan is meer sporten en fietsen een absolute aanrader. Je LDL cholesterol schiet omlaag, terwijl je HDL juist wordt verhoogd.

2.7. Fietsen vermindert de kans op diabetes

Diabetes is een veel voorkomend probleem in de Benelux. Vooral door overgewicht is het deel van de bevolking dat met diabetes type 2 kampt de afgelopen jaren omhoog geschoten. Fietsen is een uitstekende manier om type 2 diabetes te voorkomen. Wanneer je ongeveer 3 keer per week fietst, dan is je lichaam beter in staat om suiker (glucose) gemakkelijker uit het bloed te halen. Als gevolg hiervan zal je bloedsuikerspiegel dalen.

2.8. Fietsen is goed voor je hersenen

Naast de vele zichtbare positieve effecten, is fietsen ook goed voor je hersenen. Uit onderzoeken blijkt, dat er een aantoonbare relatie bestaat tussen sporten en een toename in hersenactiviteit. Wanneer je sport moet je hart harder pompen. Bij deze zogeheten hartcontracties wordt automatisch ook de hersenactiviteit hoger.

Daarnaast neemt de bloedcirculatie in je hersenen toe en ontvangen je hersenen meer zuurstof. Dit zorgt voor meer scherpte, helderheid en een beter geheugen. Er zijn zelfs studies waarin wordt geconcludeerd, dat sporten een goed middel tegen Alzheimer zou kunnen zijn. Nog meer redenen om te fietsen!

2.9. Fietsen zorgt ervoor dat je dieper en beter slaapt

Heb je vaak last van rusteloze nachten, of kan je moeilijk in slaap vallen? Dan zou je kunnen overwegen om meer te sporten. Vooral fietsen is een manier bij uitstek om beter, dieper en fijner te slapen. Als je iedere dag een half uurtje fietst, zal je merken dat je veel minder tijd nodig hebt om in slaap te vallen. In de meeste gevallen slaap je ook langer.

Ook is het zo, dat sporten in de open lucht vele positieve gevolgen voor je gezondheid heeft. De frisse lucht voorziet je hersenen van de nodige zuurstof. Daarnaast kun je je in de natuur heerlijk ontspannen. En omdat je buiten bent en veel daglicht ziet, zal je lichaam een beter bioritme ontwikkelen. Je lichaam zal ’s avonds sneller moe zijn, wanneer het donker wordt. Daardoor val je beter in slaap en zal je ook rustiger slapen.

2.10. Fietsen is erg goed voor de geest

Wanneer je fietst, zal je algemeen gevoel van welzijn verbeteren. Naast het feit dat je hersenen een opkikker krijgen, zorgt fietsen voor een vermindering van stress en meer ruimte in je geest. Het is eigenlijk bijna een vorm van meditatie, zeker als je buiten fietst. Alleen dan met extra beweging.

Je bent daardoor beter in staat om zaken te relativeren. Fietsen creëert een ruimte in je hoofd die anderzijds vol zat met gedachten, stress en getob. Van fietsen wordt je fit, sterk, gezond én gelukkig!

  1. Ontdek onze 40 GRATIS fietsroutes!

Gemotiveerd om je stalen ros van stal te halen, maar nog op zoek naar een leuke fietsroute? Reisroutes biedt heel wat GRATIS fietsroutes aan, meteen te downloaden! Download je gratis fietsroute en vertrek vandaag nog !

40 routes in 4 x fietsgidsen, gratis te downloaden !

Smeer de kuiten in, pomp de banden op en trappen maar.


Geschreven door

Marie-Lise Van Wassenhove

- 7 juli 2018 - Lilianne van der Ha

Je bent in beweging buiten in de natuur, het is gewoon top genieten

- 6 juli 2018 - Lieve

Een prachtige gevarieerde, goed gedocumenteerde gids! Die wordt hier veel gebruikt.

Wil je elke week leuke reistips en voordelen ontvangen?