Land van Saint-Omer

Een driedaagse reis met een enorme variatie in activiteiten en zeer weinig verplaatsingen, zo kan je het best deze reis naar het Land van Saint-Omer omschrijven. Saint-Omer ligt niet ver van de Belgische grens en is dan ook ideaal voor een heerlijk weekendje weg. We starten op een heuvel in Cassel met een wandeling om dan een bezoek te brengen aan de stad Saint-Omer. Een korte wandeling laat je kennismaken met de geschiedenis, culturele rijkdom en een prachtig groen park pal in het centrum van Saint-Omer. Op een paar kilometer ligt de kristalfabriek Cristal d'Arques die je kan bezoeken. Aan de andere kant van de stad maak je een boottocht op de Clairmarais, een uniek natuurgebied dat bestaat uit moerassen met watergangen. In de nabije omgeving van Saint-Omer liggen er twee musea over de vliegende bommen van de Tweede Wereldoorlog: La Coupole en Eperlecques.

GPS-tracks Land van Saint-Omer: we hebben de GPS-tracks (GPX - ITN) van deze route in een zip-bestand geplaatst dan je vrij kan downloaden. Download nu de GPS-tracks. (lees meer over het gebruik van GPS-tracks).

Gids downloaden

Informatie

• Afstand: 71 km
  • Vertrekplaats:  Cassel
  • Aard:  voorstel 3-daagse autorondrit
  • Bewegwijzering: geen (zie kaart in downloaddossier)
  • Meer informatie in het downloaddossier

Deel je ervaring met anderen

Ervaringen (14)

123
Tour , 4/08/2015

Ons reistraject begon in Bergues, waar ze de hilarische film "les ch'tis" gemaakt hebben. Het isbest wel een leuke stad, we hadden eigenlijk iets veel kleiners verwacht en na een wandeling van ong 1,5u rond de stadswallen, hebben we op de markt lekker bouchot mosselen gegeten. Daarna verder naar La Coupole, een onderaards complex in de Franse gemeente Helfaut, vijf km ten zuiden van St Omer. We parkeerden onze auto op de gratis parking dicht bij het centrum en deden dan de mooie stadswandeling in St Omer, de kathedraal is ondertussen al mooi opgeknapt. La Sapinière in Wisques was een ideale overnachting, de eerste avond daar gegeten en kan aan iedereen aangeraden worden! prijs kwaliteit dik in orde! S' anderdaags naar de Clairmarais, met ons vieren een elektrische boot gehuurd, picnic mee en onder een stralende zon de ganse dag genoten! Met het plannetje dat we meekregen was zalig om in die wirwar van waterweggetjes rond te varen, er waren drie aanlegplaatsen voorzien. S' avonds gingen eten op de mooie markt van St Omer in La Terrasse die een label gekregen had voor kwaliteit! Terecht vonden wij, geen hoge prijzen en prachtige borden! Terug naar huis namen we de route langs de opaalkust, die eigenlijk meer dan de moeite is. Een mooie ervaring op een boogscheut van onze achterdeur!!

Tour , 29/07/2014

wij zijn eerste dag richting Cassel gereden.Daar de wandeling gedaan.is een mooi stadje om zeker eens naartoe te gaan. Vandaar richting Saint Omer met tussenstop Eperlecque.Het bunkhaus is zeker de moeite om te gaan bekijken.Veel geleerd over de V1 en V2.Aangekomen in saint Omer hebben we weer de wandeling gemaakt die voorgesteld was.Heel tof.Eerste avond gaan overnachten in Drinchan in een B&B. Le Gallodrome.Simpel maar proper en heel tof dat we daar 's avonds konden warm eten.Volgende dag richting Boulogner su Mer gereden en daar een gase dag verbleven.Heel toffe stad met een mooi oud gedeelte.Verse vis meegebracht van de stalletjes aan de haven. Toffe tweedaagse gehad.

Tour , 24/06/2014

Deel van de route gedaan. Mooie wandeling in saint omer. La Coupole volgt op een latere dag. Een geslaagde verjaardag strip.

Tour , 7/10/2013

eerste dag 's morgen cassel bezocht.Heel mooie wandelroute met verrassende plekjes en steegjes.verder naar onze verblijf plaats,geen goed adres op gps beetje moeten zoeken.Verblijf zelf goed, allen het restaurant is tegen gevallen(1x gegeten)zeer duur voor wat je krijgt.Maar er ook niets anders in de omtrek,dan in St.Omer gebleven. wandeling St.omer zeer aangenaam ,'s namiddags een mooie leerrijke rondvaart op de marais 't was ook prachtig weer.De laatste dag La coupol bezocht de moeite waard.Reken gerust +/- 3 u de kristalfabriek niet bezocht te weinig belangstelling,misschien te ver op het seizoen, da 's voor een volgende keer. Al bij al een geslaagde route

Tour , 27/09/2013

Na een wandeling in het mooie park van St.Omer en de lunch in de Drie Kalders zijn we afgezakt naar Clairmarais voor een tocht met een bacove. Ondanks de regelmatige regenbuien, doch beschermd door de gratis ter beschikking gestelde capes, een mooie en leerzame rondvaart(reserveren is wel aan te raden). In de late namiddag hebben we genoten van de stadswandeling in St. Omer. 's Anderendaags bezochten we La Coupole, een echte aanrader voor zowel jong als oud. Reken gerust op 3 uur als je alles op je gemak wil bekijken. De lunch hebben we genomen in het Kasteelhof in Cassel. Wat mij betreft niet voor herhaling vatbaar en niet te vergelijken met de Drie Kalders. De wandeling in Cassel viel dan wel heel goed mee. Kortom een echte aanrader voor een weekendje, of langer, uit.

Download en print

Situering op de kaart

Bekijk deze route op een grote kaart

Foto's (6)

Laad je eigen foto's op van deze route

Deze route op jouw website
Kopieer onderstaande code en plak het in de code van je website.